Oszczędzanie na jedzeniu

Sposoby na oszczędzanie na jedzeniu.

Większość ludzi wydaje najwięcej pieniędzy na jedzenie. Jest to wydatek konieczny, jedzenie kupujemy praktycznie codziennie, przez co trudno jest nam kontrolować budżet na nie przeznaczony. Pozornie małe zakupy, podczas których kupujemy tylko te najistotniejsze produkty spożywcze, mogą przerodzić się w wydatek rzędu 50-100zł, a po przyniesieniu ich do domu i wypakowaniu z siatki okazuje się, że „prawie nic nie kupiliśmy”. Można jednak wydawać znacznie mniej pieniędzy, wcale się przy tym nie głodząc, a nawet nie rezygnując z ulubionych potraw czy przysmaków. Należy jednak pamiętać, że żeby było skuteczne, oszczędzanie na jedzeniu musi stać się nawykiem.

Lista

Podstawą powinno stać się dla nas sprawdzanie produktów, które już w domu posiadamy i sporządzanie listy zakupów, które należy kupić. W ten sposób wychodzić z domu będziemy ze świadomością tego, co chcemy kupić – pomoże to nam uniknąć dodatkowych wydatków i spontanicznego przechadzania się między półkami i wrzucania do koszyka produktów, które „mogą się przydać”. Możemy od razu spróbować oszacować ile będą kosztować nas zakupy ze sporządzonej przez nas listy, dzięki czemu będziemy mogli zabrać ze sobą tylko tyle gotówki, ile będzie potrzebne (z ewentualną nadwyżką) – taki sposób oszczędzania może wydawać się dość radykalny, ale jest bardzo skuteczny.

Kiedy z tak przygotowaną listą oraz limitem gotówki znajdziemy się w sklepie, najlepiej jest kierować się od razu do pierwszego przedmiotu z listy, a po nim do kolejnego i tak po nitce do kłębka przelecieć przez wszystko, co jest nam potrzebne. Dzięki tej metodzie unikniemy szwendania się i rozglądania po sklepowych półkach, które kuszą bogatą ofertą.

W sklepie

Opłaca kupować się produkty żywnościowe w większych opakowaniach, ponieważ wtedy wychodzą taniej. Trzeba jednak pamiętać o sprawdzeniu daty ważności i zastanowieniu się, czy taka ilość jest nam potrzebna i czy zdążymy ją zużyć, zanim minie data ważności – nie ma sensu wydawać pieniędzy na jedzenie, które może się zmarnować. W dużych paczkach warto kupować produkty takie jak np. ryż i makaron, ponieważ nie psują się one szybko i możemy je długo trzymać.

Warto poświęcić trochę czasu na porównanie cen tych samych produktów w różnych sklepach oraz cen produktów tego samego rodzaju, ale różnych firm. Może okazać się, że sklep spożywczy niedaleko domu ma ten sam produkt w swojej ofercie co supermarket, ale w niższej cenie (zawsze może też być na odwrót). Warto też próbować produktów tego samego rodzaju oferowanych przez różne firmy, żeby zobaczyć, który z nich najlepiej wypada w stosunku jakości do ceny, ponieważ tańszy produkt nie zawsze oznacza gorszą jakość. W tym miejscu należy jednak zaznaczyć, że te najtańsze produkty, których cena znacznie różni się od ceny pozostałych produktów tego samego typu, mogą okazać się o wiele gorsze jakościowo, a czasami nawet nie zdatne do jedzenia – nie warto oszczędzać na jedzeniu aż tak drastycznie, ponieważ zdrowie jest najważniejsze, a nasze organizmy potrzebują konkretnych składników, żeby dobrze funkcjonować.

W wielu wypadkach należy pamiętać o tym, żeby nie dać omamić się reklamom i chwytom promocyjnym, które czają się na nas na każdym kroku. Mam na myśli produkty takie jak nabiał lub sosy – różnica jakości między standardowym sosem, a sosem reklamowanym przez radio i telewizję często jest niewielka, cenowo za to prezentuje się zgoła odmiennie. Przed pokuszeniem się na promocję warto też sprawdzić standardową cenę danego produktu, żeby upewnić się, czy promocja faktycznie nam się opłaca. Dobrym przykładem są soki owocowe w kartonie oferujące pół litra gratis, które w rzeczywistości oferują tą samą ilość soku co inne firmy, ale każą płacić sobie odrobinę więcej.

W domu

Oszczędzanie na jedzeniu nie oznacza wcale, że przygotowywane posiłki będę ubogie i niesycące. Zaczynając oszczędzanie na jedzeniu musimy zrezygnować ze starych nawyków (takich jak jedzenie na mieście lub kupowanie gotowych posiłków do odgrzania) i nauczyć się eksperymentować z tym, co mamy pod ręką, ponieważ tylko odrobina wyobraźni wystarczy, żeby przygotować naprawdę smaczny posiłek, za naprawdę niewielkie pieniądze.

Elementem wyjściowym tanich dań, z którymi warto eksperymentować są ziemniaki, ryż i makaron, do których można dodać wiele składników lub sosów (w tym takich przygotowanych własnoręcznie), a także warzyw, bez konieczności dodawania dość drogich składników, które miałyby ulepszyć smak (ponieważ odpowiednie dosmakowanie dania to wcale nie kwestia ceny produktów, z których danie jest przygotowane). Dobrym sposobem na oszczędzanie jest również przygotowywanie różnych zup, np. warzywnych, które nie wymagają dużego nakładu finansowego, a dostarczają wszystkich podstawowych składników, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Należy również pamiętać o używaniu resztek z poprzednich dni (tutaj również doskonale sprawdza się metoda eksperymentowania) oraz zamrażania jedzenia – najważniejsze jest, żeby jedzenia nie marnować.